Rondom de jaarwisseling brengen wij jullie iedere week onze top 3 met favorieten. Favoriete films, makers, voorstellingen en acteurs waar we niet omheen konden dit jaar, of die niet de aandacht hebben kunnen krijgen die zij overduidelijk WEL verdiende. Vandaag sluiten Niels en Meike af met onze favoriete films van 2020. 

TENET (geregisseerd door Christopher Nolan)

Een ingewikkelde film van Christopher Nolan, waarbij het concept belangrijker is dan het verhaal. De film maakt gebruik van de bekende Nolan-formule met de gebruikelijke bijrol voor Michael Caine en de Nederlands-Zweedse cinematograaf Hoyte van Hoytema. De opvallende afwezige is Hans Zimmer. Dit plekje is bij deze film gegaan naar Ludwig Göransson. In Tenet wordt gespeeld met tijd, zoals gebruikelijk is in Nolan’s films. In deze film is het mogelijk om terug in de tijd te reizen. Normaal gesproken wordt tijd ervaren als lineair en richting de toekomst, maar dankzij een nieuwe technologie uit de toekomst is het mogelijk om de richting van tijd om te draaien. In de film zijn de toekomst en het verleden met elkaar in oorlog, vanwege klimaatverandering. De impact van klimaatverandering is in de toekomst namelijk erg groot. De ingewikkelde constructies van tijd zorgen ervoor dat de film lastig te volgen is, maar na het kijken zeker blijft hangen. Juist daarom raden we deze film aan. Wij waren constant gefocust op de film, om het verhaal te kunnen blijven volgen, maar dit wordt wel steeds lastiger. Dit maakt de film zowel intensief als interessant. Als je een goede ‘denkfilm’ wil kijken, is Tenet de must-see van 2020.


SOUL (geregisseerd door Pete Docter) 

Een animatiefilm van Pixar, waarbij animatie op een effectieve en unieke manier wordt ingezet. In Soul volg je een muzikant genaamd Joe Gardner. Nadat Joe verongelukt, komt hij in de wereld tussen leven en dood. Joe wilt alleen nog niet sterven, omdat hij niet tevreden is over hoe hij zijn leven heeft geleefd. Hij ontsnapt aan de dood, maar om terug op aarde te komen, moet hij een soul helpen om zich klaar te maken voor het leven op aarde. Zo komt hij zichzelf tegen en begint hij anders naar het leven te kijken. Wat opvalt is dat de huidskleur van de hoofdpersoon niet belangrijk is voor het verhaal, ondanks dat soulmuziek ontstaan is in de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Joe’s huidkleur wordt verder niet ingezet als plotelement, wat in veel andere films over de Afro-Amerikaanse cultuur wel gebeurd. Kinderen zijn minder bezig met racisme en discriminatie en de film sluit daarom goed aan bij de doelgroep, maar laat ook volwassenen beseffen dat het benoemen van bepaalde kenmerken niet altijd nodig is. Zo is de film geschikt voor jong en oud; een leuke familiefilm die kan leiden tot interessante gesprekken. 


THE NEST (geregisseerd door Sean Durkin) 

Een Brits-Amerikaanse film over een man genaamd Rory die gefixeerd is op geld en status. Hij overtuigt zijn vrouw Allison om samen met zijn dochter en zoon te verhuizen naar de stad waar hij vandaan komt, namelijk Londen. In The Nest is te zien hoe het gezin lijdt onder de tunnelvisie van Rory. Het plot is redelijk eenvoudig, maar past goed bij een tijd waarin mensen zich gemakkelijk voor kunnen doen als iemand anders. Door zijn moeilijke jeugd, probeert Rory het perfecte gezin te vormen, maar schijn bedriegt en Rory wil niet toegeven aan zijn ongelijk. Dit thema komt door de hele film terug; loslaten. Zo ook bij Allison, die tijdens de film steeds meer ontdekt over haar man en kinderen. Wij raden deze film aan, omdat we tijdens het kijken van de film steeds geboeid bleven. Het acteerwerk is erg overtuigend en de film heeft iets weg van een thriller. Zo vindt de film voor een groot deel plaats in een alleenstaand landhuis. De setting alleen is al genoeg om geboeid te blijven tijdens het kijken van deze film.