Het geheim van een goede Shoot your Shot film

/Film

Vorig jaar december besloot ik om voor Shoot Your Shot#15 een korte film te maken. Ik zat wel met één klein probleempje; ik had nog nooit eerder een film gemaakt… Gaandeweg heb ik (door vele fouten te maken) enorm veel geleerd. Het is mij en mijn mede-regisseuse Nola zelfs gelukt de wedstrijd te winnen! Hier is dan ook mijn stappenplan voor het maken van een korte film. We zitten nu toch allemaal thuis, dus ik raad iedereen zeker aan te gaan experimenteren op het gebied van film!

STAP 1: EEN SCENARIO BEDENKEN

Een film ontstaat niet zomaar, er moet eerst een idee zijn. Er moet een verhaal bedacht worden. Dit hoeft helemaal niet gedetailleerd en uitgewerkt te zijn, het gaat hier om de rode draad. Waar ligt jouw interesse? Wordt het een komische film of een thriller? Een horrorfilm of een drama? Wat wil jij graag laten zien? Is er een boodschap die jij graag wil vertellen, of wil je alleen mensen vermaken? Haal inspiratie uit boeken, films, liedjes etc. etc. Denk groots, maar niet te groots (zo is een film over een vliegende olifant die bereden wordt door een robot is misschien nét iets te enthousiast). Wees niet bang dat je bedachte verhaal niet ‘origineel’ genoeg is, dat komt vanzelf wel! Aangezien ik zelf het camerawerk heb gedaan, heb ik tijdens deze stap ook het storyboard gemaakt. Hierin leg je de cinematografie van de film vast. Wil je een totaalshot hebben van deze scène, of wordt het misschien een close-up? Doe onderzoek naar de verschillende shots, want het zijn er flink wat. Er valt veel te leren over het gebruik van het shot, je kan dus met de cinematografie ook een stukje van het verhaal vertellen. Op YouTube staan veel filmpjes met tips en tricks. 

STAP 2: EEN SCENARIO SCHRIJVEN

Als je eenmaal een idee hebt, kun je beginnen aan het schrijven van een scenario. Je gaat op papier zetten hoe jouw film eruit gaat zien. De scènes komen hier tot stand. Wie zijn de personages en hoe heten zij? Welke handelingen voeren zij uit, wanneer komen ze op en wanneer gaan ze weer weg? Dit schrijf je nu allemaal op. Als je een gesproken film gaat maken, schrijf je hier ook de dialogen op. Maak de eerste versie van je scenario, en laat het een nachtje liggen. Kijk de volgende dag met een frisse blik goed naar deze eerste versie. Ben je tevreden? Het is meer dan normaal dat je het scenario nog honderd keer aanpast. Ook komt het voor, dat je er tijdens het filmen achter komt dat iets niet werkt. Er is altijd ruimte voor aanpassingen en dat is helemaal niet erg! Maak je dan ook geen zorgen over of je scenario goed genoeg is, tijdens het filmen of zelfs in de montage kan het altijd worden veranderd. Maar probeer het scenario wel zo goed mogelijk te maken.

STAP 3: PRODUCTIE

Het is nu tijd om te beginnen met de productie. Wie heb jij nodig om je film te maken? Denk aan mensen die je kunnen helpen met de productie, camera en montage. Heb je iemand nodig voor licht en geluid? Vraag ze! Voor een film heb je acteurs nodig. Dit hoeven helemaal geen professionele acteurs te zijn. Vraag familie, vrienden, klas-/teamgenoten, docenten, je buurvrouw, noem het maar op! Je kan zelfs je huisdier vragen om mee te doen, zoals in The Caged Cat van Demi Peters en Emel Ognyanova (deelnemers SYS #15). Naast de acteurs moet je gaan zoeken naar de juiste kleding, rekwisieten en set. Heb je een camera of moet je die huren? De productie is belangrijk om goed geregeld te hebben. Op de draaidag(en) is het cruciaal dat met alles rekening is gehouden en je niks vergeten bent. Maak een lijstje van alles wat je mee moet nemen en houdt rekening met het weer. Ook handig is om goed in te schatten hoeveel tijd je kwijt bent aan het filmen, zodat je niet tijd te kort zal komen. 

STAP 4: FILMEN

Eindelijk mag je gaan filmen. Houd de orde op de set en zorg dat iedereen zijn taak weet. Jij bent de regisseur, dus het is belangrijk goed op te letten op hoe alles eruitziet op camera. Klopt de belichting? Zijn de acteurs goed gekleed en kloppen de rekwisieten? Dit zijn cruciale dingen om te blijven controleren. De continuïteit van de shots zijn ook superbelangrijk. Als het ineens bewolkt wordt zou je moeten wachten totdat het weer overeenkomt met de eerder gefilmde shots. Het is een proces waar veel op het spel staat, maar ik vind het tegelijkertijd ook het leukste stuk van het ontwikkelen van een korte film! 

STAP 5: MONTAGE EN EXPORTEREN

Tijdens de montage komen al je voorbereidingen samen. Dit is altijd gaaf om te zien. Bedenk als regisseur hoe de film eruit ziet in jouw hoofd; dit is bij de montage handig om te weten. Klopt de continuïteit van de shots en loopt ook de audio wel gelijk? Hoe is de kleurbewerking gedaan? En klopt deze ten opzichte van de sfeer van de film? Een spannende film heeft vaak een wat donkere en blauwe filter, een vrolijke film zou misschien wat fellere kleuren met een oranje tint hebben. Ook hierover is veel informatie op internet en Youtube te vinden. Dus zorg ervoor dat je iets nuttigs hebt geleerd over de montage voordat je aan de slag gaat! Als de eerste versie gelukt is, raad ik je ook aan om de volgende dag weer met een frisse blik naar de film te kijken – zoals je bij het scenario ook gedaan hebt. Ga er nog eens aan zitten en pas aan wat je graag anders wil hebben. Als je tevreden bent, is het tijd om te gaan exporteren. Dit is een stap die je echt even moet opzoeken. Bij iMovie zijn er niet heel veel export settings, maar bij programma’s zoals Premiere Pro zijn er een aantal dingen waarmee je rekening moet houden. En zo zijn er talloze programma’s met elk hun eigen dingetjes. Zoek ook hier goed op welke instellingen het beste werken en houd rekening met het platform waarop jij jouw film wilt tonen. 

STAP 6: GENIETEN EN OPSCHEPPEN!

Dan is je film eindelijk af! Laat hem aan alles en iedereen zien, trek een publiek. Je moet tenslotte ergens beginnen! Wees niet te kritisch over het eindresultaat; het is je eerste film en het is echt al enorm knap dat je zover bent gekomen! Wees een trots op jezelf. Iedereen moet ooit een begin maken en dat heb jij nu gedaan. Blijf door oefenen, leren en dingen maken. Het houdt niet op bij één film (tenzij je er echt niks aan vond natuurlijk en nooit meer iets met film te maken wil hebben). Het is belangrijk om te onthouden dat het echt niet uitmaakt of je nou met een camera van 16.000 euro filmt, of je telefoon; je Imovie gebruikt, of Final Cut Pro. Het gaat erom wát je filmt en wat je wil vertellen. Ik garandeer je hiermee ook zeker geen winst met Shoot Your Shot# of welke dergelijke filmwedstrijd. Dit is mijn filmproces geweest.

Met haar film One of the Wild won Jules samen met Nola Kemper de eerste prijs tijdens Shoot Your Shot# 15. Dus deze wilden we je ook niet onthouden: